Barbro Raen Thomassen

Barbro Raen Thomassen (f. 1955) er en visuell kunstner som arbeider med ulike utrykk som skulptur, tegning, foto, installasjon og landart. Hun har studert ved École des Beaux-Arts, Angers, Frankrike og ved Vestlandets Kunstakademi, Bergen. Hun har kunsthistorie mellomfag fra Universitetet i Bergen. Hun har deltatt på mange utstillinger i inn- og utland, som Høstutstillingen i Oslo, skulpturbiennalene i Budapest og Toyamura (Japan), tegnebiennalen i Györ (Ungarn), European Centre´s biennaleutstilling i Venezia og Nasjonalmuseets åpningsutstilling.
Thomassen er vokst opp i Søgne og er bosatt i Birkenes i Agder.

«Hvem har ikke gått langs en strand og stappet lommene fulle av småstein? Gode å holde i, glattslipte av bølgers berøring – gjennom tusener av år», spør Thomassen. På hennes vandrerturer har hun funnet små fossiler av kråkeboller med diameter på 3-6 cm. Disse ble inspirasjon til å skape stein-objektene Fossil, hvit og Fossil, svart i store formater i kalkstein og bronse.

Kråkeboller/sjøpinnsvin er en stor, variert og økologisk viktig gruppe med bunndyr som har befolket verdenshavene i ca. en halv milliard år. Mange tusen sjøpinnsvinarter er bevart som fossiler, og et stort mangfold av størrelser, former overflater. Det ytre, harde skallet består av harde plater av mineralet kalsitt (kalk) og kan dermed fossilere raskt slik at mange vakre detaljer ofte blir godt bevart. Piggene faller raskt av etter døden. Mange av de fossile kråkebollene er til forveksling like de artene vi finner i live i dag.

Thomassens kunst står med et bein i tradisjonen og et bein i sin samtid. Den er utvetydig samtidskunst. Den nærer seg av de siste årtiers kunstutrykk, samtidig som den har røtter som strekker seg langt bakover i tid. Slik representerer hennes kunst et spenn over tusenår der hun uttrykker seg i tredimensjonal form. Det er betydningsbærende både formalt og tematisk. Kanskje kan man si at hun ser på sin egen rolle som kunstner som en som bærer tradisjoner videre.

Når hun hugger i stein, blir det lette tungt, det lille blir stort og det organiske bli anorganisk. Thomassen, som har et økologisk og bærekraftig perspektiv, har i en årrekke arbeidet med å nærlese de aller minste og mest sårbare elementene i naturen vår, som frø og insektegg.

«Jeg slutter aldri å forundres over kraften i svært små ting. Jeg elsker å bli overrasket av skjønnheten i et frø og så forstørre det, hogge det i stein, gjøre det usynlige synlig. Under et forstørrelsesglass åpenbarer frøet interessante fordypninger, strukturelle og taktile mønstre.»

Thomassen har montert mange kunstverk i det offentlige rom som f.eks. kirker, kapell og parker. Hun er innkjøpt av bl.a. Nord-Norsk Kunstmuseum, Bergen Museum, Kunstsilo, Oslo kommunes kunstsamling og Gards kunstsamling.